آهن مهام » دانشنامه ورق » چه تفاوت هایی میان ورق سیاه و ورق روغنی وجود دارد؟
چه تفاوت هایی میان ورق سیاه و ورق روغنی وجود دارد؟

چه تفاوت هایی میان ورق سیاه و ورق روغنی وجود دارد؟

فهرست مطالب

    ورق فولادی، یک صفحه ی مسطح فلزی است که به وسیله ی فرآیندهای نورد سرد و نورد گرم تولید می شوند. ورق سیاه به روش نورد گرم و ورق روغنی توسط نورد سرد تولید می شوند. دو نمونه از پرکاربردترین ورق های فولادی، ورق سیاه و ورق روغنی هستند. در این مقاله قصد داریم به تفاوت ورق سیاه با ورق روغنی بپردازیم تا اطلاعات شما در مورد این دو محصول افزیش یابد.برای اطلاع از قیمت ورق سیاه و قیمت ورق روغنی بر روی نام محصول کلیک کنید

    ورق روغنی چیست؟

    ورق روغنی به ورق هایی گفته می شود که با تکنولوژی نورد سرد تولید می شوند و به ورق سرد معروف می باشند. در فرآیند نورد سرد، ورق ها از ضخامت بالا به ضخامت پایین تبدیل می شوند و کیفیت ظاهری بالایی دارند. این نوع ورق، در مواقعی که کیفیت ظاهری محصول بسیار اهمیت دارد، کاربرد گسترده ای دارد. روغن کاری سطح ورق ها به این دلیل انجام می شود که از فرسایش و زنگ زدگی آن ها جلوگیری شود. ورق های روغنی از لحاظ نوع آلیاژ و عملیات حرارتی که بر روی آن ها انجام گرفته به سه دسته ی ورق معمولی (ST12)، ورق نیمه کشش (ST13) و ورق فوق کشش (ST14) تقسیم بندی می شوند. ورق های روغنی دارای سطحی صاف، صیقلی و یکدست است و به علت داشتن کیفیت بالای سطح و همچنین شفافیت، در سطوح خارجی محصولات صنعتی و ساختمانی بسیار کاربرد دارد. قیمت ورق روغنی که گران تر از ورق سیاه می باشد به صورت روزانه در سایت آهن مهام آپدیت می شود و برای بدست آوردن آن به دسته مربوطه مراجعه کنید.

    ورق سیاه چیست؟

    ورق سیاه از طریق فرآیند نورد گرم که یکی از فرآیندهای تولید ورق های فلزی با کم ترین ضخامت است، ساخته می شود. علت نامگذاری ورق سیاه به این خاطر است که در روش نورد گرم، ذوب کردن اجزای تشکیل دهنده ی ورق در دمای بسیار بالایی انجام می گیرد و به ظاهری مات و جنس خشن تبدیل می گردد. این محصول در مقایسه با ورق های روغنی، گالوانیزه و رنگی که از طریق فرآیند نورد سرد تولید می شوند، از کیفیت کم تری برخوردار هستند. این محصول به عنوان پایه ی ساخت بسیاری از محصولات فولادی به شمار می رود. در واقع می توان گفت که نوعی کالای واسط است که کاربرد فراوانی در هنگام ساخت پروفیل ساختمانی، قطعات خودرو و… دارد. سطح ورق سیاه، ناصاف و کدر است، و با عملیات اسید شویی می توان تا حد زیادی سطح ورق ها را صاف کرد و ماتی و کدر بودن آن را از بین برد. قیمت ورق سیاه که یکی از پرکاربردترین ورق های اصلی بازار کشور می باشد به صورت روزانه نیز در سایت آهن مهام آپدیت می شود.

    کاربرد ورق روغنی

    ورق های روغنی مانند دیگر ورق های فولادی در صنعت و همچنین زندگی روزمره ی ما کاربرد گسترده ای دارند. این نوع ورق ها، علاوه بر استحکام بالایی که دارند در اندازه و رنگ نیز بسیار متنوع هستند و به همین علت برای تولید انواع لوازم و مواد مختلف در صنایع گوناگون به کار می روند. برخی از کاربردهای ورق روغنی عبارت است از:
    – قابل استفاده برای تولید قطعات خودرو مانند بدنه، قطعات زیرین اتومبیل، اگزوز و غیره
    – قابل استفاده برای تولید انواع لوازم خانگی
    – مبلمان اداری
    – قابل استفاده برای ساخت پانل های غیر انعطاف پذیر
    – قابل استفاده برای نقاشی قطعات
    – قابل استفاده در صنعت خودروسازی

    کاربرد ورق سیاه

    استفاده از ورق سیاه برای تولید بسیاری از محصولات فولادی و همچنین انواع پروفیل های صنعتی کاربرد گسترده ای دارد. به عنوان مثال، ورق سیاه، برای ساخت قسمت های مختلفی از یک کشتی نقش بسزایی دارد. همچنین به دلیل مقاومت بالا و انعطاف پذیری کمی که دارد؛ در پروژه های سدسازی، ساخت لوله های تحت فشار، سیلندرهای فشار قوی نیز استفاده می شود. این نوع محصول در صنایع دیگری هم کاربرد دارد که برخی از آن ها عبارت است از:
    – برای ساخت تانکرو مخازن کشتی
    – برای تولید انواع لوله های نفتی، صنعت پتروشیمی و صنایع وابسته به آن
    – برای ساخت انواع تجهیزات کنار جاده مانند گاردریل
    – قابل استفاده در صنعت خودروسازی و همچنین تولید ماشین آلات صنعتی

    تفاوت بین ورق سیاه و ورق روغنی

    از مهم ترین و اساسی ترین تفاوت های ورق روغنی و ورق سیاه، می توان به موارد زیر اشاره کرد.
    – ورق سیاه برای ساخت محصولات بزرگ تر استفاده می شود؛ زیرا ورق هایی که از طریق نورد سرد تولید می شوند محکم تر بوده و از انعطاف پذیری بالایی برخوردار هستند و برای تولید محصولات کوچک تر مناسب هستند.
    – ورق روغنی، کیفیت ظاهری بالاتری نسبت به ورق سیاه دارد.
    – در فرآیند نورد سرد، ضخامت ورق کاهش پیدا می کند و به همین علت در مقایسه با ورق سیاه، مقاومت و سختی بسیاری دارد.
    – میزان کربن استفاده شده در ورق سیاه نسبت به ورق روغنی بیشتر است؛ به همین علت ورق سیاه، استحکام بالا و انعطاف پذیری کمی نسبت به ورق روغنی دارد.

    – قیمت ورق روغنی در مقایسه با ورق سیاه، تقریباً دو برابر است؛ زیرا فرآیند نورد سرد بسیار پیچیده است.

     

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    پانزده − 8 =