آهن مهام » دانشنامه میلگرد » چه عواملی موجب شکستگی میلگرد می شود؟
چه عواملی موجب شکستگی میلگرد می شود؟

چه عواملی موجب شکستگی میلگرد می شود؟

فهرست مطالب

    یکی از انواع محصولات فولادی که کاربرد گسترده ای در صنایع فولاد دارد، میلگرد می باشد. میلگرد، نوعی پروفیل فولادی با سطح مقطع دایره ای مانند است که در سایز و استاندارد های مختلف، در صنعت ساختمان سازی و جهت بتن ریزی کاربرد فراوان دارد. علاوه بر این، گاهی اوقات ممکن است بنا به دلایلی، این محصولات به صورت استاندارد نصب و اجرا نشوند که همین امر میتواند موجب شکستگی میلگرد، ایجاد ترک در سازه و در نتیجه عدم موفقیت در ساخت و ساز شود. بنابراین ما قصد داریم در این مقاله، به بررسی عوامل شکسته شدن میلگرد و راه های پیشگیری از آن بپردازیم. پس با ما همراه باشید.از صفحه قیمت میلگرد نیز بازدید کنید.

    لیست قیمت میلگرد آجدار و قیمت میلگرد ساده را نیز در آهن مهام ببینید.

    عوامل شکسته شدن میلگرد

    در زمان خرید میلگرد، لازم است محصول خریداری شده، مقاوم و دارای کیفیت بالایی باشد. علاوه بر این، یکسری عواملی وجود دارد که موجب شکستگی این محصول حین استفاده از آن می شود که عبارتند از:
    استفاده از میلگرد تولید شده با روش نورد سرد
    – استفاده از میلگرد با گرید نامناسب
    – خم شدن بیش از حد زاویه استاندارد
    – حرارت دادن میلگرد
    – عدم استفاده از میزکار مخصوص

     

    استفاده از میلگرد تولید شده با روش نورد سرد

    زمانی که شمش فولادی بعد از حرارت دیدن، طی فرایند نورد سرد، در دمایی کمتر از دمای تبلور سرد می شود، ساختار مولکولی آن به هم می ریزد، که همین امر موجب می شود قابلیت شکل پذیری محصول کاهش یافته و برابر حوادثی مانند زلزله نیز مقاومت کمی داشته باشد. به همین دلیل، لازم است در نورد میلگرد، جهت افزایش مقاومت و میزان خمش میلگرد، از روش نورد گرم در تولید این نوع از محصولات استفاده شود.

    استفاده از میلگرد با گرید نامناسب

    معمولا، برا انتخاب بهترین نوع میلگرد، لازم است به میزان مقاومت آن و نقشه آرماتوربندی توجه شود. میلگردهایی با گرید A2 به دلیل اینکه کربن کمتری دارند، بسیار انعطاف پذیر بوده و به همین جهت اغلب در انجام خم کاری ها و ساخت و سازهای بتنی مورد استفاده قرار می گیرند.

    خم شدن بیش از حد زاویه استاندارد

    روند خم کاری میلگرد، به این صورت است که قسمت داخلی آن فشرده شده و از طرفی دیگر نیز، قسمت بیرونی کشیده می شود. علاوه بر این، خم شدن میلگرد و تغییر زاویه آنها میتواند موجب شکستگی آن شود، بنابراین لازم است با توجه به نوع کاربردی که دارد، زیر نظر مهندسین و با استفاده از دستگاه های هیدرولیک انجام شود.

    حرارت دادن میلگرد

    علاوه بر موارد ذکر شده، حرارت دادن میلگرد، موجب تغییر ساختاری شیمیایی آن می شود. به همین دلیل ممکن است طی عملیت خمش مقاومت آن کاهش یافته و دچار شکستگی شود.

    عدم استفاده از میزکار مخصوص

    عدم استفاده از میزکار مخصوص در انجام عملیات خم کاری، موجب می شود اپراتور حین انجام عملیات دچار خستگی و بی دقتی شده و میلگرد را کم یا بیش از حد خم کند. علاوه بر این، بر روی میزکار، صفحه خم کنی جهت خم کردن میلگرد نصب شده که دارای چند پین است و از پیچیده شدن میلگرد حین خمش نیز جلوگیری می کند.

    نکات مهم جهت جلوگیری از شکستگی میلگرد

    نکات مهم جهت جلوگیری از شکستگی میلگرد

    برای پیشگیری و جلوگیری از شکسته شدن میلگرد، لازم به چند نکته از جمله موارد زیر توجه کرد که عبارتند:
    – بهتر است جهت خم کردن میلگرد، از روش نورد سرد استفاده کنید. زیرا همانطور که گفته شد، روش نورد سرد، ساختار مولکولی میلگرد را به هم ریخته و موجب کاهش مقاومت و در نهایت شکستگی آن می شود.
    – از دوبار خم کردن میلگرد جلوگیری کنید. زیرا ممکن است دچار شکستگی شود.
    – جهت ساخت کلاف های عرضی در سقف، بهتر است میلگرد هایی با گرید A3  به کاربرده نشود، زیرا این نوع از میلگرد ها دارای کیفیت پایینی می باشد و بعد از جوش ممکن است دچار شکستگی شوند. به جای آن میتوانید از میلگرد هایی با گرید A2 استفاده کنید.
    – سعی کنید از میلگرد هایی که دارای آلیاژ با کیفیت هستند و توسط کارخانجات معتبر تولید می شوند، استفاده کنید.
    – سعی کنید از میلگرد هایی با ابعاد کوچک تر استفاده کنید. زیرا هر چقدر سایز این محصولات بزرگ تر باشد، احتمال ترک خوردگی و شکستگی آنها نیز بیشتر خواهد بود.
    – در صورتی که میلگرد تنها یک بار و با زاویه کمتر از 90 درجه خم شود، احتمال ترک خوردن آن نیز کمتر خواهد بود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    7 + 3 =