آهن مهام » مطالب آموزشی » چه نوع فلزاتی دچار زنگ زدگی نمی شوند؟
چه نوع فلزاتی دچار زنگ زدگی نمی شوند؟

چه نوع فلزاتی دچار زنگ زدگی نمی شوند؟

فهرست مطالب

    گاهی اوقات شاید دیده باشید که خواص فیزیکی و شیمیایی برخی محصولات فولادی بنا به دلایلی، تغییر یافته و شکل ظاهری فلز را از بین می برد. به این پدیده زنگ زدگی می گویند. زنگ زدگی، نوعی خوردگی آهن می باشد که در مواجهه با اکسیژن و رطوبت، دچار واکنش شیمیایی شده و به رنگ قهوه ای مایل به نارنجی در می آید. علاوه بر این، امروزه بسیاری از کارخانجات در تلاش اند تا در خصوص طراحی و انتخاب مواد، به نوعی عمل کنند تا از برخورد با پدیده زنگ زدگی دوری کنند. از همین رو معمولا از فلزاتی استفاده می کنند که دچار زنگ زدگی نمی شوند. در این مقاله قصد داریم شما را با این نوع از فلزات ضد زنگ و خواص هر یک، بیشتر آشنا کنیم. پس با آهن مهام همراه باشید.

    انواع فلزات ضد زنگ

    فلزاتی که دچار ضد زنگ زدگی نمی شوند عبارتند از:
    – فولاد ضد زنگ
    – فولاد گالوانیزه
    – آلومینیوم
    – فلزات قرمز مانند برنز، مس، برنج

    انواع فلزات ضد زنگ

    فولاد ضد زنگ

    محصولات فولادی ضد زنگ، فلزاتی مقاوم در برابر زنگ زدگی هستند که دارای مقدار زیادی نیکل و کروم می باشند. یکی از این محصولات، فولاد های ضد زنگ آستنیتی است. در این نوع از فولاد ها، کروم با اکسیژن ترکیب شده و لایه ای به نام کروم اسید را تشکیل می دهد که به دلیل مقاومت بالایی که در برابر خوردگی دارد، از فلز زیرین نیز محافظت می کند.

    فولاد گالوانیزه

    فولاد های گالوانیزه، نوعی فولاد های کربنی با یک یا چند لایه بعنوان پوشش می باشد که این لایه ها در مقایسه با آهن، بیشتر با اکسیژن ترکیب شده و از زنگ زدگی فولاد جلوگیری می کند. به این صورت که با اکسیدن شدن لایه ی رویی، از اکسید شدن لایه ی آهن جلوگیری کرده و دچار زنگ زدگی نخواهد شد. توجه داشته باشید، در صورتی که فولاد گالوانیزه در شرایط نامساعد قرار بگیرد و یا لایه ی رویی آن دچار آسیب شود، منجر به پایین آمدن مقاومت آن شده و زنگ می زند. علاوه بر این، فولاد گالوانیزه، مستعد زنگ سفید نیز می باشد. این نوع زنگ زدگی، به پوشش روی آسیبی وارد نمی کند و معمولا در شرایط خاصی مانند آب و چگالش ایجاد می شود.

     

    آلومینیوم

    گفتیم که زنگ زدگی، نوعی اکسید آهن می باشد که در آلومینیوم نیز هیچگونه ترکیب آهنی به کاربرد نشده است. اما با این وجود ممکن است گاهی اوقات دچار اکسید شود. به این صورت است که تنها لایه ی رویی آن اکسید شده و به دلیل مقاومت بالایی که در برابر خوردگی دارد، از لایه های زیرین آن نیز محافظت می کند. توجه داشته باشید که این فرایند با زنگ زدگی متفاوت است زیرا در زنگ زدگی، آهن پوسته پوسته شده و آنقدر ادامه دارد تا فلز به طور کامل متلاشی شود.

    آلومینیوم

    برنز، مس و برنج

    فلزاتی مانند مس، برنز و برنج، از جمله فلزات قرمزی هستند که به دلیل مقدار ناچیز آهن به کاربرده شده در آنها، دچار زنگ زدگی نخواهند شد. اما در این میان، فلز مس، با قرار گرفتن در معرض اکسیژن، پس از مدتی رنگ آن تغییر کرده و به رنگ های آبی و سبز نیز در میآیند. علاوه بر موارد ذکر شده، نکته قابل توجه در خصوص این نوع از فلزات این است که، درصورت تماس با فولاد های کربنی دیگر، ممکن است بر روی آنها رسوبات آهنی تشکیل شود که منجر به زنگ زدگی و خوردگی این نوع از محصولات خواهد شد.

     

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    3 × سه =