آهن مهام » مطالب آموزشی » کابل کواکسیال چیست و چه کاربردی دارد؟
کابل کواکسیال

کابل کواکسیال چیست و چه کاربردی دارد؟

فهرست مطالب

    یکی از انواع کابل های مخابراتی، کابل های کواکسیال می باشد که معمولا جهت انتقال امواج الکترومغناطیسی و سیگنال هایی با فرکانس بالا مورد استفاده قرار می گیرند. این کابل دارای یک هسته و چند لایه است که همگی درون یک غلاف بیرونی قرار گرفته اند. علاوه بر این، ساختار کابل های کواکسیال به این صورت است که از یک هسته مرکزی که نوعی هادی مسی است تشکیل شده و اطراف این هسته، یک لایه دی الکتریک پلاستیکی قرار گرفته که توسط نوعی لایه رسانای نازک محاط شده است. در این مقاله قصد داریم شما را با این کابل، ویژگی ها و کاربردی که دارند بیشتر آشنا کنیم . پس با ما همراه باشید.

     

    آشنایی با اجزای تشکیل دهنده کابل کواکسیال

    همانطور که درباره ی کابل کواکسیال توضیح دادیم، گفتیم که این کابل از چند قسمت از جمله هادی، عایق، بافت و روکش تشکیل شده که هر یک دارای یکسری مشخصات نیز می باشد.
    هادی: هادی نوعی رشته ی پیچیده از الیاف مس، فولاد آبکاری شده یا مس قلع اندود می باشد که بعنوان هسته، در مرکز کابل قرار می گیرد.
    عایق: عایق معمولا از جنس مواد پلی اتیلن سبک می باشد که لازم است عاری از هرگونه حباب باشد تا به طور کامل به هادی الکتریسیته بچسبد.
    بافت: نوعی لایه یک بافته، دوبافته و یا سه بافته از جنس مس یا نقره اندود می باشد که موازی با هادی درون کابل قرار می گیرد.
    روکش: روکش، غلاف بیرونی کابل کواکسیال و از جنس پی وی سی می باشد که به قسمت بافت چسبیده است.

    کابل کواکسیال

    انواع کابل کواکسیال

    علاوه بر موارد ذکر شده، کابل های کواکسیال، با توجه به ویژگی های ظاهری و کاربردی که دارند، به انواع مختلفی از جمله تیک نت (Thicknet)، تین نت (Thinnet)، کابل کواکسیال RG و کابل RG-59/U تقسیم بندی می شوند که در ادامه مطلب به طور مفصل تری به بررسی هر یک از انواع می پردازیم.

    تیک نت

    این نوع از کابل ها، امروزه کاربرد چندانی ندارند و معمولا به عنوان کابل های اترنت استاندارد نیز شناخته می شوند. علاوه بر این، کابل های کواکسیال تیک نت، یکی از انواع کابل ها به قطر 0.5 هستند که هر چقدر میزان ضخامت قسمت مسی در آن بیشتر باشد قادر به حمل سیگنال با مسافت بیشتری نیز خواهد بود.

    تین نت

    یکی از انواع کابل های کواکسیال نرم و انعطاف پذیر و در عین حال پرکاربرد، کابل های کواکسیال تین نت می باشد که معمولا جهت انتقال سیگنال هایی با فرکانس بالا مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، کابل های تین نت، کابل هایی هستند که دارای 50 اهم مقاومت بوده که هر متر از آن حدود 37 گرم وزن دارد.

    RGکابل

    این نوع از کابل ها، از کلمه Radio Guide به معنای راهنمای رادیویی می باشد که تقریبا دارای 50 استاندارد جهت کابل کواکسیال در تلویزیون های کابلی یا رادیو آماتور ها مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر این، این نوع از کابل ها، دارای انواع زیادی هستند که امروزه کاربرد برخی از آنها منسوخ شده است.

    RG-59/U کابل

    یکی دیگر از انواع کابل های کواکسیال، کابل با امپدانس 75 اهم می باشد که معمولا جهت ارتباطات با توان پایین ویدئویی نیز مورد استفاده قرار می گیرند و در همزمان سازی دو دستگاه دیجیتال مانند دستگاه ابتیکال ADAT نیز کاربرد فراوانی دارد.

    علاوه بر موارد ذکر شده، از دیگر انواع کابل های کواکسیال میتوان به مواردی از قبیل کابل کواکس هاردلاین، کابل کواکس سه محوری (تریاکس)، کابل کواکس RG 11 و کابل کواکس RG 6 نیز اشاره کرد.

     

    ویژگی های کابل کواکسیال

    کابل های کواکسیال، دارای یکسری ویژگی ها و مشخصه هایی از قبیل موارد زیر می باشند که در ادامه به بررسی هر یک از آنها خواهیم پرداخت.
    – دارای پهنای نسبتا زیاد داده
    – دارای ظرفیت بالا جهت انتقال
    – جلوگیری از تداخل صدای الکتریک با سیگنال
    – دارای هزینه های نسبتا بالا در نصب
    – نیاز به تجهیزاتی جهت انشعاب ها
    – دارای روکش جهت محافظت از لایه های داخلی در برابر آسیب های فیزیکی و شیمیایی

    کاربرد کابل های کواکسیال

    کابل های کواکسیال بر اساس ویژگی های تولیدی و مشخصات ظاهری که دارند، در صنایع مختلفی کاربرد دارند. از موارد مصرف این نوع از کابل ها میتوان به مواردی از جمله موارد زیر اشاره کرد.

    انتقال داده دیجیتال

    دوربین های مدار بسته

    تلفن های سیمی

    تلویزیون های دارای آنتن

    تجهیزات ویدئویی خانگی

    کابل های زیر دریایی

    و…

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    13 − دوازده =