آهن مهام » دانشنامه میلگرد » کاربردهای میلگرد با توجه به استانداردهای آن
کاربردهای میلگرد با توجه به استانداردهای آن

کاربردهای میلگرد با توجه به استانداردهای آن

فهرست مطالب

    بیشتر از 150 سال از اینکه مهندسان سازه تیرهای آهنی را در ساختمان سازی، جایگزین مقاطع چوبی کردند می گذرد. همزمان با این کار، به دلیل بالا رفتن وزن سازه ها، فونداسیون های بتنی نیز طراحی و مورد آزمایش و اجرا قرار گرفتند. پس از گذشت مدتی از شروع این آزمایشات، صنعتگران و مهندسان سازه، برای جبران مقاومت کششی که در مواد بتنی وجود نداشت، از میلگردهای ساختمانی در کنار این مواد استفاده کردند.

    امروزه میلگردها در سایزهای گوناگون از مهمترین مصالح ساختمانی هستند که برای ایجاد مقاومت کششی و تقسیم مساوی بار در بین مقاطع مختلف فونداسیون، مورد استفاده قرار می گیرند. قیمت میلگرد نیز مانند همه مقاطع فولادی با توجه به وزن آنها محاسبه می شود. در استاندارد مختلفی که برای تولید و کاربری این مقاطع تعریف شده، گروه های آلیاژی متنوعی مورد استفاده قرار گرفته اند. سایز این محصولات مشخص کنند وزن و نهایتا قیمت آنها می باشد.

    مثلا قیمت میلگرد 32 آجدار A3 از قیمت میلگرد 8 آجدار A3 با این که در یک گروه استانداردی هستند، به دلیل وزن بالاتر، بیشتر می باشد. شاخص های وزنی این مقاطع و محاسباتی که برای به دست آوردن آنها استفاده می شوند در جدول وزن میلگرد، که بخشی از مجموعه بزرگ جدول اشتال است، وارد شده است. با عنایت به مطالبی که بیان شد، نوع کاربری میلگردها در سایزها و استانداردهای گوناگون موضوعی است که در ادامه این مطلب به توضیح بیشتر آن خواهیم پرداخت.

    تفاوت انواع میلگرد

    میلگردها بر اساس استاندارد GOST 2590 که در انجمن استاندارد روسیه برای تولید و استفاده از انواع میلگرد تعریف شده است، در چهار دسته طبقه بندی می شوند. میلگردهای صنعتی با استاندارد A1، و میلگردهای ساختمانی با استانداردهای A2، A3 و A4 شاخه های اصلی این تقسیم بندی هستند.

    لازم به ذکر است قیمت میلگرد A1، نسبت به قیمت استانداردهای ساختمانی مانند قیمت میلگرد A3، به علت کیفیت بالاتر و زمانبر بودن تولید آنها، بیشتر می باشد. به میلگردهای A1، به دلیل نداشتن آج و برخورداری از یک سطح صاف و صیقلی، ساده نیز گفته می شود.

    در طرف دیگر میلگرد ساختمانی برای برخورداری از پیوندی بهتر با مواد بتنی، دارای برجستگی هایی است که به آن آج گفته میشود. به همین دلیل نام دیگر میلگردهای ساختمانی، میلگرد آجدار است. تفاوت دیگری که در گریدهای چهارگانه میلگرد وجود دارد، میزان کربن استفاده شده در ترکیبات آلیاژی آنها می باشد. انعطاف و سختی، جوش پذیری و استفاده از اتصالات دیگر و همچنین، کاربری نهایی آنها، به طور مستقیم با این فاکتور، یعنی میزان کربن موجود در بافت آنها، در ارتباط است.

    علاوه بر تفاوت هایی که عنوان شد، در گریدهای سه گانه میلگردهای ساختمانی، نوع آج تعبیه شده بر روی آنها متفاوت می باشد. گفتنی است، در این میان، میلگردهای گروه A1، A2 و A3 در برخی از سایزهای کم قطر به صورت کلاف نیز تولید می شوند، که این مقاطع نیز کاربردهای خاص خود را دارند. میلگردهای صنعتی در صنایع مختلف برای ساخت قطعات گوناگون، مانند فنر، الکترودهای جوشکاری، سیم بکسل، زنجیرهای سنگین و … مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه نقش هر یک از میلگردهای ساختمانی در ساخت و ساز اشاره خواهیم داشت.

    نقش هر نوع از میلگردهای ساختمانی

    عمده ترین کاربرد میلگردهای ساختمانی در تولید و توسعه آرماتورهایی است که برای شناژ بندی ساختمان و تقویت فونداسیون سازه در بین مواد بتنی تعبیه می شود. آرماتورها از شاخه های طولی و عرضی تشکیل می شوند که هر نوع میلگرد با توجه به فاکتورهای مختلف جایگاهی در انواع این سازه ها دارد.

    وزن سازه، نوع مواد بتنی و ساختار آرماتورها، تعیین کنندگان اصلی نوع استاندارد و سایز مورد استفاده از انواع میلگرد هستند. جالب است بدانید، در سازه های فوق سنگین علاوه بر بالاترین سایزهای میلگرد A4 از انواع قوطی های صنعتی نیز به عنوان آرماتورهای طولی، با هدف تقویت آرماتور استفاده می شود. به طور عمومی از سایز های کوچکتر تا متوسط در میلگرد استاندارد A2، برای ساخت انواع خاموت یا همان اتصالات عرضی آرماتورها استفاده می شود.

    میلگردهای A2 و A3 در سایزهای بزرگتر، تنها در صورتی برای ساخت خاموت استفاده می شوند که وزن سازه بیشتر از میانگین تعریف شده در استانداردهای ساختمان سازی باشد. در بخش دیگری از این تقسیم بندی میلگردهای استاندارد A4 هستند که غالبا به عنوان آرماتورهای طولی در سازه های مختلف مورد استفاده واقع می شوند. استاندارد A3 در بین انواع سه گانه میلگردهای ساختمانی، گروهی است که در سازه های مختلف به عنوان آرماتورهای طولی و عرضی به صورت رایج، مورد کاربری واقع می شوند.

    انتخاب و خرید میلگرد

    همانطور که میدانید، بخش بزرگی از ایمنی تعریف شده برای یک ساختمان، در فونداسیون و مرغوبیت مواد مورد استفاده در ساخت آن تعیین می گردد. توجه به نوع استاندارد و استفاده از محصولات درجه یک، در کیفیت نهایی و طول عمر سازه بسیار موثر هستند. شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان، فولاد البرز ایرانیان در استان مازندران، احرامیان یزد، مجتمع فولاد بناب در استان آذربایجان شرقی، از جمله مهمترین مراکز تولید انواع میلگرد ساختمانی و صنعتی هستند، که تولیدات آنها از اولین پیشنهادات مهندسین مشاور ما به مصرف کنندگان این مقاطع می باشند. هموطنان عزیز جهت کسب مشورت و اطلاعات بیشتر در رابطه با قیمت میلگرد 12 آجدار A3 و دیگر مقاطع فولادی، همچنین سفارش و خرید این محصولات، می توانند با همکاران متخصص ما در وب سایت آهن مهام تماس حاصل فرمایند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    18 − 13 =