آهن مهام » دانشنامه ورق » کاربرد انواع ورق فولادی در خودروسازی
کاربرد انواع ورق فولادی در صنعت خودروسازی

کاربرد انواع ورق فولادی در خودروسازی

فهرست مطالب

    خودرو، از جمله وسایلی است که بیشترین کاربرد را در دنیای امروز دارد. به همین جهت لازم است دارای استحکام بوده و از مرغوبیت بالایی نیز برخوردار باشد. علاوه بر این، امروزه حدود 12 درصد از محصولات فولادی به خصوص ورق‌ها، در صنعت خودروسازی و ساخت انواع وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می‌گیرند که می‌تواند بهترین آلیاژ فلزی در ساخت این نوع از محصولات باشد.

    کاربرد ورق سیاه در تولیدات صنایع از جمله ساخت اتومبیل بسیار گسترده است. علاوه بر این نوع ورق، نمونه‌های گوناگونی برای این کار مورد کاربرد واقع می‌شوند. در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع مختلف ورق فولاد در خودروسازی و مزایای استفاده از آنها در این صنعت بپردازیم. از همین رو پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

    استفاده از ورق فولادی در خودروسازی

    انواع ورق فولادی در خودروسازی

    ورق فولادی در خودروسازی، دارای انواع مختلفی می‌باشد که در ساخت قسمت‌های مختلف یک خودرو مانند صفحات بدنه، چرخ‌ها، موتور، شاسی، ترمز، سیستم اگزوز و سقف نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تولیدات شامل موارد زیر می‌شوند.
    – ورق گالوانیزه
    – ضد زنگ
    – روغنی
    – کربن متوسط
    – TRIP
    – DP
    – ASTM A36
    – C1010

    انواع ورق های فولادی در خودروسازی

    خودروسازی، از ورق‌های فولادی به‌ عنوان ماده‌‌ای اساسی و حیاتی در تولید اجزای مختلف خودروها بهره می‌‌برد. این محصولات به‌ طور گسترده در صنعت مورد استفاده قرار می‌‌گیرند و کمک می‌کنند تا خودروها ، به بهترین شکل ممکن عمل کنند. از انواع آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

    ورق گالوانیزه

    ورق گالوانیزه یکی از مقاطع مورد استفاده در خودروسازی است. این صفحات، دارای ظاهری یکدست و منعطفی بوده که خاصیت رنگ پذیری بالایی دارد و با ضخامت 0.4 الی 2 میلی متر و عرض 800 الی 1800 میلی متر نیز تولید می‌شوند. علاوه بر این، از دیگر ویژگی های این نوع از محصولات، می‌توان به مقاومت بالای آنها در برابر خوردگی و نمک‌های موجود در آب نیز اشاره کرد. قیمت ورق گالوانیزه که یکی از پرکاربردترین تولیدات در بازار آهن کشور است بر روی بسیاری از قطعات داخلی اتومبیل‌ها تاثیر دارد.

    استیل زنگ نزن

    یکی از مفید‌ترین و کاربردی‌ترین انواع ورق در خودروسازی، نمونه‌های ضد زنگ می‌باشد. این محصولات، ورقه‌هایی از نوع آلیاژ استیل 304 هستند که معمولا در ساخت اجزای داخل کابین اتومبیل و قطعات مجاور آب و رطوبت مورد استفاده قرار می‌گیرند. قیمت ورق استیل 304 بر روی هزینه این قطعات تاثیرگذار خواهد بود.

    بیشتر بخوانید: ورق استنلس استیل و کاربردهای آن

    استفاده از ورق ضد زنگ در خودروسازی

    ورق روغنی

    ورق روغنی، یکی دیگر از صفحات پرکاربرد در خودروسازی هستند که طی فرایند نورد سرد تولید می‌شود. این نوع از محصولات، دارای خاصیت جوشکاری و رنگ پذیری بالایی بوده که معمولا در ساخت بدنه و قطعات چهارگوش مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    استفاده از ورق روغنی در خودروسازی

    ورق کربن متوسط

    از جمله ورق‌ها در خودروسازی، انواع کربن متوسط یا همان 1045 می‌باشد . این نوع، دارای قابلیت‌هایی از قبیل عملیات حرارتی، کشش سرد و ماشین کاری بوده که در ساخت اکسل اتومبیل‌ها کاربرد فراوانی نیز دارد.

    ورق سیاه در خودروسازی

    ورق TRIP

    TRIP، از جمله ورق‌های پرکاربرد در خودروسازی می‌باشد که به دلیل داشتن ویژگی‌هایی مانند شکل پذیری، مقاومت بالا در برابر ضربه و غیره، اغلب جهت ساخت بدنه خودروهای جدید مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    ورق فولادی TRIP

    ورق DP

    این نوع ورق‌ها، به دلیل سیکل حرارتی و ترکیبات شیمیایی، دارای ساختاری از دو فاز فریت و مارتنزیت هستند. مارتنزیت، یکی از جدید ترین متریال موجود در خودروسازی می‌باشد که از سختی و استحکام بالایی نیز برخوردار است.

    ورق ASTM A36

    از انواع ورق در خودروسازی می‌توان به ASTM A36 اشاره کرد. کاربردهای ورق A36 در تولید بدنه برای بسیاری از وسائل نقلیه از جمله اتومبیل‌ها بسیار زیاد است. این نوع معمولا طی فرایند نورد گرم تولید می‌شود و جهت ساخت بدنه خودرو نیز کاربرد فراوان دارد.

    ورق C1010

    C1010، ورقی است که طی فرایند نورد گرم و سرد تولید می‌شود و دارای قابلیت جوشکاری مناسبی نیز می‌باشد. از همین رو معمولا در ساخت اجزای بدنه خودرو نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    ویژگی ورق بدنه اتومبیل

    خودروسازی، علیرغم حرکت به سمت مدرنتیه شدن، در حال حاضر هیچ جایگزین مناسبی برای ورق فولادی پیدا نکرده و یکی از متقاضیان عمده این نوع از محصولات در کشور به شمار می‌رود. برخی از ویژگی‌های ورق فولادی که موجب می‌شود در این صنعت کاربرد زیادی داشته باشد، عبارتند از:
    – استحکام و مقاومت بالای فولاد
    – دوام و ماندگاری بالا
    – دارای امنیت بالا
    – قابل بازیافت و سازگاری با محیط زیست
    – قابلیت فرم دهی و انعطاف پذیری بالا
    – دارای قیمت مناسب و مقرون به صرفه

    ویژگی ورق بکارگیری شده در بدنه خودرو

    محکم بودن ورق‌ها و ویژگی‌های مکانیکی مطلوب آنها، باعث افزایش استحکام و ایمنی خودروها می‌شود که به نوبه‌ی خود ایمنی سرنشینان را افزایش می‌‌دهد. علاوه بر این، سازگاری آنها با محیط زیست نیز موضوع مهمی است. از طریق بهره‌ گیری از مواد با کیفیت و مدیریت مناسب زباله‌‌های صنعتی، ورق‌های فولادی قابل بازیافت هستند که این امر میزان آلودگی زیست محیطی را به‌ حداقل می‌‌رساند و در کاهش آثار منفی بر محیط زیست مؤثر است. بازیابی این مقاطع و طول عمر آنها نیز در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است. ورق‌ های با دوام و مقاوم در برابر خوردگی و زنگ‌ زدگی، معمولاً باعث کاهش هزینه‌ های نگهداری و تعمیرات و همچنین افزایش عمر مفید خودروها می‌‌شوند.

    جمع بندی

    خودروسازی یکی از صنایع بسیار مهم و حیاتی در جهان به شمار می‌آید. این صنعت، به تولید و ساخت خودروها و اجزای مختلف آنها اختصاص دارد، استفاده از ورق‌های فولادی در این صنایع به دلیل مزایای بیشمار، از اهمیت بسزایی برخوردار هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه خرید و قیمت آهن آلات می‌توانید از طریق تماس با همکاران محترم ما در مجموعه فولاد تجارت مهام کمک بگیرید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سیزده + 3 =