آهن مهام » دانشنامه ورق » کاربرد ورق اسیدشویی در صنایع مختلف
کاربرد ورق اسیدشویی در صنایع مختلف

کاربرد ورق اسیدشویی در صنایع مختلف

فهرست مطالب

    برخی از محصولات فولادی در زندگی روزمره ما بسیار کاربرد دارند. ورق ها، یکی از این محصولات هستند که به انواع مختلفی تقسیم بندی شده اند و هر یک از آن ها دارای خصوصیات ویژه ای است. این ورق ها در صنایع مهمی مانند کشتی سازی و خودروسازی مورد استفاده قرار می گیرند. ورق اسیدشویی یکی از انواع مختلف ورق ها است که کاربرد گسترده ای دارد. این محصول یک نوع ورق آلیاژی است که از روش نورد گرم تولید می شود و سطح برّاق و درخشانی دارد و فاقد هرگونه اکسید و آلودگی است. در این مقاله می خواهیم به شرح ورق اسیدشویی، کاربردهای آن، فرآیند اسیدشویی و مزایا و معایب آن و در نهایت قیمت محصول همانند قیمت ورق آلیاژی که در بازار نوسانات زیادی دارد، بپردازیم. پس با ما در دانشنامه آهن مهام همراه باشید.

    هدف از انجام اسید شویی چیست؟

    ورق اسیدشویی از ورق سیاه تولید می شود. ورق سیاه در پروسه تولید (عملیات نورد، ایجاد ضخامت و…) بر روی سطح آن چربی ها و آلودگی ها برجا می ماند. برای پاک کردن این چربی ها و آلودگی ها از سطح ورق از اسید کلریدریک استفاده می شود که به این روش، فرآیند اسیدشویی گفته می شود. و ورق فولادی که از عملیات اسیدشویی حاصل می شود با عنوان ورق اسیدشویی شناخته می شود و از سطحی برّاق و تمیز برخوردار است.

    فرآیند اسیدشویی

    برای انجام فرآیند اسیدشویی باید ورق را در درون مایع اسیدی وارد کرد. این کار باعث از بین رفتن ناخالصی های سطح ورق می شود. پس از اینکه ورق های اسیدشویی شده خارج شدند، آن ها را با آب خالص شست و شو می دهند تا باقی مانده مواد اسیدی، ناخالصی ها و رسوبات از بین برود. برای انجام فرآیند شست و شو کافی است که ورق اسید شویی شده از حوضچه اسید وارد حوضچه آب خالص شود. در بین انواع اسیدها، اسید هیدروکلریک و اسید سولفوریک برای فرآیند اسیدشویی بسیار مناسب است. هزینه ی اسید کلریدریک نسبت به اسید سولفوریک کم تر است. صیقلی کردن و پوسته زدایی فلز از روش های دیگری مانند فرآیند سایشی و سایش دمشی امکان پذیر است. برای از بین بردن ناخالصی های سطح ورق می توان از فرآیند سایشی استفاده کرد. روش سایش دمشی به این صورت است که حالت سایشی توسط بخار پرفشار ایجاد می شود تا باعث صیقلی و تمیز شدن سطح ورق شود.

    مزایا و معایب فرآیند اسیدشویی

    در فرآیند اسیدشویی، سطح ورق سیاه با زدودن لایه های اکسیدی بهتر و زیباتر می شود و در هنگام ورود به فرآیند نورد سرد از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است. از مهم ترین معایب فرآیند اسیدشویی می توان به میزان خوردگی و آسیب دیدن بسیار زیاد فلزات، بازیافت نشدن محلول های اسیدی و مصرف بسیار زیاد آب اشاره کرد.

    کاربردهای ورق اسیدشویی

    صنایع لوله سازی از ورق اسیدشویی شده در ساخت لوله های انتقال آب، نفت و گاز استفاده می کند. صاف و صیقلی بودن سطح این ورق ها باعث می شود که برای تولید قطعات خودرو، رینگ، چرخ خودرو و شاسی بسیار مناسب باشد. این محصول در صنعت ساختمان سازی برای تولید لوله و پروفیل بسیار کاربرد دارد. بسیاری از محصولات گالوانیزه توسط ورق اسیدشویی تولید می شوند. برای ساخت کشتی و قایق از ورق های اسید شویی با کیفیت GR.A و NVA استفاده می شود.

    قیمت ورق اسیدشویی

    همان طور که در مطالب قبلی گفته شد، فرآیند اسیدشویی به منظور افزایش کیفیت ورق ها و زدودن آلودگی ها از سطح آن ها، انجام می شود. قیمت ورق اسیدشویی بستگی به ابعاد، ضخامت و اندازه آن دارد. عوامل دیگری مانند نرخ ارز، قیمت مواد اولیه، بورس کالا و غیره بر قیمت این محصولات اثرگذار خواهد بود. کارخانه فولاد مبارکه اصفهان به دلیل تولید باکیفیت این محصول در میان مصرف کنندگان و فعالین صنایع آهن و فولاد بسیار مورد توجه است. به طور کلی، این ورق گرانتر از ورق سیاه و ارزانتر از ورق روغنی است. برای اطلاع از قیمت ورق می توانید با شرکت آهن مهام در تماس باشید. مجموعه آهن مهام دارای بیش از 35 سال سابقه درخشان در حوزه ی خرید و فروش تمام مقاطع فولادی به صورت عمده و جزئی و با وجود انبارهای آهن آلات در نقاط مختلف کشور و همچنین با حضور مدیران کارآمد و نیروهای کارآزموده و متخصص آماده خدمت رسانی به مشتریان عزیز می باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هفت + 13 =