آهن مهام » دانشنامه ورق » کاربرد ورق A36 در صنایع مختلف
کاربرد ورق A36 در صنایع مختلف

کاربرد ورق A36 در صنایع مختلف

فهرست مطالب

    ورق دریایی A36 یک نوع ورق فولادی است که در صنایع مختلف همچون صنعت دریانوردی بسیار کاربرد دارد. این ورق از فرآیند نورد گرم تولید می شود و از خاصیت های بی نظیری مانند جوش پذیری و شکل پذیری برخوردار است. در این مقاله می خواهیم در مورد ورق A36 و کاربردهای آن بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

    ورق A36 چیست؟

    این نوع ورق در برابر محیط های شور و خوردگی بسیار مقاوم و مستحکم هستند و به همین علت از آن برای ساخت اسکله، شناور، کشتی و غیره در صنایع دریایی استفاده می شود. مهندسان صنایع در پروژه های مختلف از ورق A36 به دلیل ویژگی های اساسی و مشخصات شیمیایی آن، بسیار استفاده می کنند. ظاهر این ورق به ورق سیاه شباهت دارد؛ اما رنگ ورق A36 نسبت به ورق سیاه روشن تر است و حتی قیمت ورق آلیاژی پایین تر است نسبت به قیمت ورق سیاه.

    انواع ورق A36

    به طور کلی، ورق دریایی A36 به دو دسته ی ورق GL-A و LR-A  تقسیم می شود که هر یک از آن ها، خصوصیات ویژه ای دارند و در ادامه به بررسی هر کدام از آن ها خواهیم پرداخت.

    ورق GL-A

    این نوع ورق نسبت به سایر ورق های فولادی در مقابل خوردگی و محیط های شور و مرطوب از مقاومت زیادی برخوردار است و کیفیت بالایی دارد. مقاومت تسلیم این محصول MPa 235 و همچنین مقاومت کششی آن MPa 400-500 است.

    ورق LR-A

    ورق دریایی LR-A طی فرآیند نورد گرم تولید می شود. هزینه پروژه های صنعتی با استفاده از این محصول کاهش پیدا می کند؛ به دلیل این که جوش پذیری و برش پذیری آن به خوبی انجام می شود. مقاومت تسلیم این ورق MPa 235 و مقاومت کششی آن MPa 520 می باشد.

    بررسی ویژگی های مکانیکی و شیمیایی ورق A36

    ورق A36 با داشتن 3 درصد کربن نوعی ورق کم کربن محسوب می شود. این محصول 7800 کیلوگرم تراکم دارد و مقاومت فشاری آن در حدود 200 گیگا پاسکال می باشد. جوش پذیری و شکل پذیری این نوع ورق بسیار عالی است و همچنین دارای قابلیت های ویژه ای همچون ماشین کاری نیز می باشد. در ساختار آن علاوه بر عنصر کربن، سایر عناصری مانند 0.026 درصد منگنز، 0.05 درصد گوگرد، 0.4 درصد سیلیسیم، 0.2 درصد مس و 0.04 درصد فسفر به کار رفته است. طبق آزمون کششی، این محصول می تواند تا 20 درصد از طول اولیه خود کشیده شود و به همین علت، تا حدی انعطاف پذیر می باشد.

    روش تولید ورق A36

    این نوع ورق از روش های کوره الکتریکی و اکسیژن پایه تولید می شود. روش تولید به این صورت است که ورق ها پس از عبور از مرحله اولیه، آن ها را اکسید زدایی می کنند، در مرحله بعدی؛ ابعاد، سایز و هم اندازه شدن مقدار اکسید و منگنز محصول کنترل می شود و در آخر، محصول موردنظر طی فرآیند نورد گرم ساخته می شود. اگر ورق A36 در کارخانه تولید نشود، می توانند آن را از کارخانه دیگر تهیه نمایند و پس از تست کردن، آن را حرارت می دهند تا نرم شود و با عبور از غلتک به ضخامت و عرض مورد نظر برسد. پس از خنک سازی و برش آن در نهایت به صورت ورق شیت در می آیند.

    کاربرد ورق A36

    ورق دریایی یا ورق A36 نقش بسیار مهمی در صنایع مختلف دارد. این محصول برای ساخت انواع کشتی و زیردریایی در صنایع دریایی بسیار کاربرد دارد. برای تولید اسکله و سکوهای نفتی مورد استفاده قرار می گیرد. فانوس های دریایی، لوله های انتقال نفت و گاز نیز با استفاده از ورق A36 ساخته می شوند. ساخت پل، خودرو، تجهیزات کشاورزی نیز از کاربردهای دیگر این محصول به شمار می رود.

    این محصول توسط تولید کنندگان داخلی و خارجی و بر اساس استانداردهای مختلفی تولید می شود. قیمت ورق A36 با توجه به استاندارد ساخت آن، کارخانه تولید کننده، ابعاد و وزن آن تعیین می شود و در بازار آهن آلات با نوساناتی همراه است. عرضه و تقاضا، نرخ ارز و دلار، بورس کالا و همچنین قیمت جهانی فلزات اینها مواردی هستند که در هنگام خرید ورق A36 باید در نظر گرفت. برای خرید این ورق می توانید به وب سایت آهن مهام قسمت قیمت ورق مراجعه کنید و همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه قیمت و سفارش محصول مورد نظر با کارشناسان ما تماس برقرار نمایید.

     

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    13 − یک =