آهن مهام » دانشنامه میلگرد » انواع استاندارد میلگرد در جهان
انواع استاندارد میلگرد در جهان

انواع استاندارد میلگرد در جهان

فهرست مطالب

    یکی از مصالح بسیار پر استفاده در ساخت اسکلت های بتنی، میلگردها هستند. میلگرد در نمونه های ساده و بدون آج، برای کاربردهای مختلف صنعتی تولید می شود. بنابراین می توان گفت، یکی از اساسی ترین مقاطع مورد نیاز در صنعت و ساختمان سازی، میلگردها هستند. وزن این محصولات که با توجه به سایز آنها متفاوت می باشد، یکی از عوامل موثر بر قیمت میلگرد در استانداردهای گوناگون است. به بیان دیگر استانداردهای تولید میلگرد، بر قیمت آنها تاثیر بسیار کمتری از شاخص های وزنی دارند.

    به عنوان مثال قیمت میلگرد A3، بیشتر به دلیل تفاوت های وزنی با قیمت استاندارد های دیگر در این محصولات مانند قیمت میلگرد A2 و A4، متفاوت می باشد. استانداردهای گوناگونی برای تولید میلگردها در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرند. این استانداردها با توجه به طبقه بندی انواع میلگرد در ویژگی های ظاهری، مکانیکی و کاربردی، به صورت مختلف تعریف شده اند. در ادامه این مطلب به چند نمونه از انواع استاندارد جهانی در انواع میلگرد اشاره خواهیم داشت.

    استانداردهای جهانی در تولید میلگرد

    ASTM یکی از اولین انجمن های دنیا بود که در تدوین و معرفی استانداردهای مورد نیاز در تولید میلگرد وارد شد. گریدهای گوناگون این استاندارد عبارتند از ASTM A706، ASTM A996، ASTM A955 و ASTM A1035. استاندارد ASTM A955 برای تولید محصولات ضد زنگ تعریف شده است. A996 برای فولادهای ریلی، A706 مربوط به محصولات سخت و کم آلیاژ و گروه A1035 در ساخت مقاطع کم کربن از جمله میلگردهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند.

    آیین نامه ACI 318-14 نیز در یکی از انجمن های دیگر استاندارد آمریکا با توجه به مفاد ASTM، برای ساخت انواع آرماتور تعریف شده است. GOST 5781 که ابتدا در استاندارد ملی روسیه تعریف شد، و بعدها به عنوان یکی از آیین نامه های استانداردی جهان برای تولید انواع میلگرد توسعه یافت، یکی از اصلی ترین استانداردهای معرفی شده در این صنعت می باشد. GOST، نام مجموعه ای از استانداردهای تنظیم شده در کمیته استانداردسازی اوراسیا (EASC) است.

    از آنجایی که اولین کارخانجات تولید میلگرد در ایران با کمک شرکت های روسی راه اندازی شده اند، رعایت این استانداردها و نامگذاری محصولات تولید شده در این کارخانجات بر اساس آنها، تا امروز ادامه داشته است. JIS G3112 که نام مجموعه استانداردهای صنعتی کشور ژاپن است، یکی دیگر از مجموعه های معرفی کننده استاندارد تولید میلگرد می باشد.

    میزان مقاومت انواع میلگرد ساختمانی در این آیین نامه، با توجه به زلزله خیز بودن کشور ژاپن، یکی از اولویت های اصلی است. ساخت میلگرد بر اساس فرایند آلیاژسازی توسط این استاندارد گسترش یافت. موسسه استاندارد آلمان DIN 488، نیز یکی از تعریف کنندگان استانداردهای تولید میلگرد در جهان می باشد. ساخت میلگرد بر اساس روش ترمکس، که از نظر میزان هزینه و پرداخت، مصرف کمتری از روش آلیاژسازی دارد، توسط این مجموعه معرفی شده. موسسه استانداردهای بریتانیا  (BSI BS4449)، استاندارد ایالات متحده  (ANSI/AWS D1/4) و سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO 6935)، از دیگر مجموعه هایی هستند که در ساخت و توسعه فاکتورهای لازم در تولید انواع میلگرد فعالیت داشته اند.

    استانداردهای ظاهری

    GOST 5781 از جمله مجموعه هایی است که به تقسیم بندی انواع میلگرد بر اساس شکل ظاهری نیز پرداخته است. ساده یا آجدار بودن، که از این بین نمونه های آجدار در ساختمان سازی و انواع ساده به عنوان مواد اولیه برای تولید قطعه در صنایع مختلف، استفاده می شوند، یکی از تقسیم بندی هایی است که در این مجموعه انجام گرفته. تفاوت هایی که در نوع آج میلگردهای آجدار وجود دارد، توسط این مجموعه تعریف شده. بر اساس این استاندارد همه میلگردها در 4 گروه با نام های A1، A2، A3  و A4 تقسیم بندی می شوند. این چهار نمونه در میزان کربن مورد استفاده در ترکیبات آلیاژی خود، با یکدیگر متفاوت هستند.

    گفتنی است این مولفه نیز بر اساس استفاده از استاندارد GOST 5781 تعریف شده است. سایز بندی و اندازه شاخه های میلگرد یکی دیگر استانداردهای ساخت این مقاطع می باشد. قطر میلگردهای ساختمانی، از 6 تا 38 میلیمتر مطابق  با اعداد زوج در این بازه، سایز بندی می شود. گفتنی است این سایز بندی در انواع چهارگانه استاندارد GOST 5781 وجود دارد.

    قیمت میلگرد 8 آجدار A3 که یکی از پایین ترین سایزها در این استاندارد است، با قیمت میلگردی در همین سایز، با استانداردهای A2 و A4 تفاوت چندانی نداشته و به عبارت دیگر، نوع استاندارد میلگرد در تعیین قیمت آن نقش خاصی ندارد. طول شاخه های میلگرد تولید شده، به صورت استاندارد 6 یا 12 متری، بسته به برند تولید کننده این محصولات، متفاوت است.

    خرید میلگرد

    توجه به نکات عنوان شده یکی از ضروریات بسیار مهم در هنگام قیمت میلگرد در انواع مختلف است. تیم مهندسی آهن مهام، یکی از مجموعه های معتبر در زمینه ارائه مشاوره برای انتخاب، سفارش و خرید بهینه انواع میلگرد و دیگر مقاطع فولادی است.

    ارائه اطلاعات مهم بازار آهن، مشاوره برای انجام مقایسات کیفی در بین محصولات با نشان های تجاری مختلف داخلی و خارجی، قیمت روز میلگرد، تیرآهن و دیگر تولیدات صنایع فولاد، خدمات مختلفی هستند که هموطنان عزیز می توانند به وسیله تماس با مشاورین کارشناس ما در وب سایت آهن مهام، از آنها استفاده نمایند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ده + 6 =