آهن مهام » دانشنامه تیرآهن » با مزایا و معایب تیرآهن زنبوری بیشتر آشنا شوید؟
با مزایا و معایب تیرآهن زنبوری بیشتر آشنا شوید؟

با مزایا و معایب تیرآهن زنبوری بیشتر آشنا شوید؟

فهرست مطالب

    ساخت و سازها در سال های اخیر با تغییرات زیادی همراه بودند. استفاده از تیرآهن زنبوری یکی از تغییرات اساسی که در این سال ها بوده است. این محصول به عنوان تیر اصلی و یا همچنین تیرهای فرعی سقف مورد استفاده قرار می گیرد. تاریخچه این نوع تیرآهن به سال 1910 بر می گردد و هورتن اولین کسی بود که آن را نامگذاری کرد. در این مقاله می خواهیم به بررسی تیرآهن لانه زنبوری، مزایا و معایب آن بپردازیم. پس با ما در دانشنامه آهن مهام همراه باشید.

    تیرآهن لانه زنبوری

    حفره های توخالی این محصول به لانه زنبور شباهت دارد و به همین علت به عنوان تیرآهن لانه زنبوری شناخته می شود و به آن تیرآهن شبکه نیز گفته می شود که در صنایع کاربرد گسترده ای دارد. هدف از تولید این نوع تیرآهن این است که بتواند کمان خمشی را با کمترین میزان تغییر شکل تحمل کند. از مراحل نورد برای ساخت این مقطع استفاده می شود. نورد روشی است که در آن وقتی فلز به میزان نرم شوندگی رسیده باشد با فشار از میان غلتک ها عبور می کند و در نتیجه به شکل غلتک ها در می آید. به طور کلی، از دو روش سرد و گرم برای ساخت تیرآهن زنبوری استفاده می شود. روش سرد به این صورت است که پس از ترسیم شش ضلعی ها روی جان تیرآهن و برش خوردن آن با گیوتین محصول مورد نظر تولید می شود. روش گرم یا نوبل در بین تولیدکنندگان محبوبیت زیادی دارد و مقرون به صرفه می باشد؛ در این فرآیند محل برش به وسیله ی خال جوش ایجاد شده روی جان تیرآهن مشخص می شود و پس از آن به اندازه ی یک دندانه بخش بالا و پایین تیرآهن جابه جا می شود و در نهایت شکل شش ضلعی با روی هم قرار گرفتن لبه ها ایجاد می شود.

    مهم ترین کاربردهای تیرآهن زنبوری

    یکی از انواع تیرهای متداول ساختمانی، تیرآهن زنبوری و همچنین قیمت تیرآهن 14 است که در اسکلت های فولادی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این محصول در جاهایی که تیر اصلی موجود نبوده، مقرون به صرفه است. با وجود تیرآهن زنبوری، وزن تیرآهن بیش از پنجاه درصد کاهش پیدا می کند. سوراخ های موجود در آن، عبور تأسیسات ساختمانی را آسان تر می کند. به عنوان ستون و عناصر سقفی و سیستم های فضایی در سازه های فولادی و همچنین در مزارع به کار می روند.

    مزایا و معایب استفاده از تیرآهن زنبوری

    افزایش ممان اینرسی مقطع و مقاومت خمشی تیر، سبک بودن تیر و کم شدن وزن مصالح، مقرون به صرفه بودن از لحاظ اقتصادی، تحمل بار بیشتر، عبور لوله های تأسیساتی و برق از حفره های آن، ساخت پل، قابلیت استفاده در عمران، حمل و نقل و دیگر صنایع اینها مهم ترین مزایای استفاده از تیرآهن زنبوری به شمار می روند. این محصول علاوه بر مزایا، معایبی نیز دارد. حفره های ایجاد شده در بخش جان تیرآهن باعث می شود که در محل اتصال پل به ستون ها، مقاومت برش کاهش پیدا کند و به همین علت حفره ها را از ورق های فلزی پر می کنند. نسبت به دیگر محصولات فولادی ضریب ایمنی کم تری دارد. هنگام جوشکاری مقاومت و خواص فولاد کاهش پیدا می کند. اگر استانداردهای لازم که باعث افزایش ارتفاع سازه می شود در زمان ساخت تیرآهن زنبوری رعایت نشود؛ قطعا خرابی محصول را در پی خواهد داشت. همچنین میتوانید به صفحه قیمت تیرآهن 22 مراجعه کنید.

    هدف از ساخت تیرآهن لانه زنبوری چیست؟

    این محصول در اشکال متنوعی تولید می شود و در بسیاری از پروژه های ساختمانی تطبیق پذیری زیادی دارد. تیرآهن زنبوری در مقابل لرزش ها بسیار مقاوم است و طول عمر بالایی دارد و درمدت زمان طولانی تر می توان، آن ها را در سازه های متفاوت به کار برد. یکی از دلایل محبوبیت تیرآهن زنبوری در بین شرکت های ساختمانی، سبک وزن بودن آن است؛ همچنین میزان فلز کم تری در ساختار آن به کار رفته است و در برابر عوامل مختلف از مقاومت بالایی برخوردار است. نکته ی دیگر اینکه، برای بسیاری از صنایع، هزینه کم تری نسبت به دیگر مقاطع فولادی دارد.

    قیمت تیرآهن زنبوری

    پارامترهای مختلفی مانند اندازه حفره ها و شکل ظاهری می تواند بر روی قیمت تیرآهن زنبوری مؤثر باشد. از دیگر عوامل تأثیرگذار بر قیمت نهایی این محصول می توان به نوسانات بازار آهن آلات، کارخانه تولیدکننده، نرخ ارز و غیره اشاره کرد. برای خرید تیرآهن زنبوری می توانید به سایت آهن مهام مراجعه کنید و برای استعلام قیمت تیرآهن و دیگر محصولات فولادی می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دوازده + سیزده =