آهن مهام » دانشنامه ورق » مطالب مهم و کاربردی در مورد ورق آتشخوار
ورق آتشخوار

مطالب مهم و کاربردی در مورد ورق آتشخوار

فهرست مطالب

    ورق آتشخوار در برابر حرارت بالا از مقاومت و استحکام منحصر به فردی برخوردار است. در این مقاله قصد داریم، شما را با این نوع از ورق ها، انواع آن و کاربردی که دارند آشنا کنیم. به طور کلی قیمت ورق در بازار ایران بسیار نوسانات دارد و نمی تواند توضیحات دقیقی در این زمینه ارائه داد. از همین رو پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله، با آهن مهام همراه باشید.

    ورق آتشخوار چیست؟

    گفتیم که ورق های آتشخوار، از جمله ورق های فولادی می باشد که با توجه به میزان مقاومتی که در برابر دما و درجه حرارت دارند، به دو دسته ی ورق های آتشخوار با مقاومت حرارتی 585 درجه سانتیگراد و ورق های آتشخوار با مقاومت حرارتی 1250 درجه سانتیگراد نیز تقسیم بندی می شوند. این نوع از ورق ها، معمولا با استاندارد DIN آلمان تولید و عرضه می شوند که در صنعت پتروشیمی کاربرد فراوانی نیز دارد.

    انواع گرید ورق آتشخوار

    ورق آتشخوار با توجه به نوع و میزان آلیاژی که در عناصر آن به کار رفته، دارای گرید های مختلفی از قبیل موارد زیر می باشند که از نظر مقاومت و کاربردی که دارند، با یکدیگر متفاوت اند.
    – ورق Mn417
    – ورق Mn418
    – ورق A36
    – ورق A516
    – ورق ST52

    ورق آتشخوار

    ورق Mn417

    ورق Mn417، که با عنوان ورق های 17175 نیز شناخته می شود، از عناصری مانند سیلیسیم، کربن، منگنز، فسفر، کروم و گوگرد تشکیل شده است که معمولا در ساخت لوله های انتقال مایعات داغ و ساخت مخازن در پالایشگاه ها و صنایع پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد.

    ورق Mn418

    ورق Mn418، از جمله ورق های آتشخواری است که در دمای 585 درجه سانتیگراد دارای مقاومت و استحکام بالایی بوده و قادرند حدود %20 فشار را نیز تحمل کنند. علاوه بر این، تفاوت عمده این نوع ورق با سایر ورق ها، وجود عناصری مانند کربن (0.2% – 0.17%) و منگنز (0.125% – 0.90%)، می باشد که در روند تولید آن به کار رفته است.

    ورق A36

    یکی دیگر از انواع ورق های آتشخوار، ورق A36 می باشد. این نوع از ورق ها به دلیل ویژگی هایی مانند مقاومت خمشی بالا، جوشکاری مناسب، شکل پذیری و همچنین استحکام زیاد در برابر املاح دریایی، معمولا در تولید سازه های صنعتی و تجاری از قبیل ساخت کشتی، اسکله سازی، زیر دریایی ها و غیره که با آب دریا در تماس اند، مورد استفاده قرار می گیرد.

    ورق A36

    ورق A516

    ورق A516، از جمله ورق های آتشخوار می باشد که دارای گرید های 60 و 70 بوده و معمولا در ساخت اتصالات، تولید مخازن کروی و همچنین مبدل های تحت فشار نیز مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، از مهم ترین تولید کنندگان این نوع از محصولات، میتوان به شرکت هایی از قبیل شرکت پوسکو کره جنوبی، شرکت دوفرکو بلژیک و شرکت ایلیج اکراین اشاره کرد که انواع ورق های A516 کربنی را تولید و روانه بازار می کنند.

    ورق ST52

    ورق ST52 یا کویل های کربن فولاد ST52.3، یکی دیگر از انواع ورق های آتشخوار می باشد که در مقایسه با ورق های فولادی دیگر، دارای خواص فیزیکی بالاتری بوده و در برابر دما و درجه حرارت بالا نیز مقاوم تر است. از جمله مهم ترین موارد کاربرد این نوع از ورق ها، میتوان به استفاده از آنها در صنایعی مانند صنایع پتروشیمی، صنعت برق و غیره نیز اشاره کرد.

    کاربرد ورق آتشخوار

    علاوه بر موارد ذکر شده، ورق های آتشخوار، با توجه به جنس، وزن و ضخامتی که دارند، در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند که از جمله عبارتند:
    – قابلیت استفاده در مخازن تحت فشار، مبدل های تحت فشار و غیره به دلیل استحکام در برابر دمای بالا (1250 درجه سانتیگراد)
    – کاربرد در انتقال مایعات و گازهای گرم به دلیل وجود آلیاژهایی مانند کربن و منگنز
    – قابلیت استفاده در صنایع مختلفی مانند صنایع نفت و گاز، صنایع پتروشیمی، پالایشگاه ها و…

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    4 + سیزده =