آهن مهام » دانشنامه میلگرد » میلگرد سنجاقی چیست و چه کاربردی دارد؟
میلگرد سنجاقی

میلگرد سنجاقی چیست و چه کاربردی دارد؟

فهرست مطالب

    یکی از محصولات سازه های بنتی که بعنوان یکی از اجزای مهم آرماتوربندی مورد استفاده قرار می گیرد، میلگرد سنجاقی است. میلگرد های سنجاقی که با نام های دیگری مانند دوخت ستون، رکابی و قلاب دوخت نیز شناخته می شوند، یکی از قطعات مهم فولادی می باشند که اغلب جهت ایجاد استحکام در سازه های بتنی مورد استفاده قرار می گیرد. ما در این مقاله قصد داریم، به بررسی بیشتر درباره این نوع محصولات، انواع آن، کاربرد و مزایایی که دارد بپردازیم.

    میلگرد سنجاقی چیست؟

    این نوع از میلگرد ها، یکی از انواع میلگرد های عرضی می باشند که نسبت به میلگرد های معمولی کمی باریک تر و کوچکتر است، به این صورت که از دو طرف خم شده و به شکل سنجاق در میآیند. علاوه بر این، این نوع از محصولات معمولا از نوع میلگرد آجدار با گرید A2 و در اندازه های 8 تا 10 تولید می شوند که استفاده از آنها به دلیل تاثیر مستقیمی که بر نحوه عملکرد ستون بتنی از نیروی جانبی دارد نیز حائز اهمیت است.

    را در اینجا ببینید.

     

    نحوه استفاده از میلگرد سنجاقی در سازه

    همانطور که گفته شد، میلگرد های سنجاقی در ستون بصورت عرضی و عمود بر هم قرار می گیرند. علاوه بر این، در هر ستون لازم است بر اساس ساختار سازه و فضای ستون، تعداد میلگرد و نحوه قرار گیری آنها تعیین شود. جهت مشخص کردن تعداد میلگردهای سنجاقی،  لازم به مواردی از قبیل طول ستون، تعداد میلگرد های طولی و فاصله ی آنها از یکدیگر نیز توجه شود. به این صورت که هر چقدر تعداد میلگرد های طولی در سازه بیشتر باشد، بر اساس محاسبات مهندسین، به میلگرد های سنجاقی بیشتری جهت استحکام آن نیاز دارید.
    علاوه بر تعداد میلگرد های سنجاقی مورد استفاده در سازه، نوبت به نحوه قرار گیری و جایگذاری آنها می رسد. به این صورت که ابتدا میلگرد های سنجاقی استاندارد و بعد میلگرد های 90 درجه یک طرفه، به صورت متناوب و یکی در میان در سازه قرار می گیرند.

    انواع میلگرد سنجاقی

    میلگرد های سنجاقی با توجه به نوع زاویه خمیدگی، به سه نوع از جمله موارد زیر تقسیم بندی می شوند که معمولا بصورت عمود و در تعداد زوج، در دیواره ها و ستون های سازه مورد استفاده قرار می گیرد.
    – میلگرد سنجاقی با خم استاندارد (زاویه 90 درجه دو طرف)
    – میلگرد سنجاقی با خم نیمه استاندارد
    – میلگرد سنجاقی با خم دو طرف (زاویه 135 درجه دو طرف)

    میلگرد سنجاقی با خم استاندارد

    در این نوع از محصولات، دو طرف میلگرد با زاویه 90 درجه خم می شود که مطابق با قوانین ساختمان سازی، اندازه خمش در هر طرف حدود 12 برابر قطر میلگرد است. برای نمونه، زمانی که قطر میلگرد 16 میلی متر باشد، میزان خم آرماتور آن نیز حدود 20 سانتی متر است.

    میلگرد سنجاقی با خم نیمه استاندارد

    در این نوع از میلگرد ها، میزان خم در یک طرف میلگرد با زاویه 90 درجه و طرف دیگر آن نیز با زاویه 135 درجه می باشد، به گونه ای که به شکل چنگک در می آید.

    میلگرد سنجاقی با خم دو طرف

    در این نوع از میلگرد ها، دو طرف میلگرد با زاویه 135 درجه و در خلاف جهت یکدیگر خم می شود، به گونه ای که انتهای یک طرف میلگرد رو به بالا و انتهای دیگری نیز رو پایین باشد، مانند S انگلیسی. علاوه بر این، با توجه به درخواست مشتری، نوع دیگری از میلگرد های سنجاقی با زاویه 135 نیز وجود دارد که انتهای هر دو طرف، به یک جهت خم می شوند.

    میلگرد سنجاقی با خم دو طرف

    مزیت های استفاده از میلگرد سنجاقی

    استفاده از میلگرد های سنجاقی یا قلاب های دوخت، در ستون و سازه ها، دارای مزیت های زیادی می باشد که عبارتند از:
    – استحکام و نگهداشتن میلگرد های طولی
    – دارای وزن سبک و کم حجم
    – دارای عملکری آسان

    کاربرد میلگرد سنجاقی

    علاوه بر موارد ذکر شده، میلگرد های سنجاقی یکی از پرکاربرد ترین محصولات فولادی در صنایع مختلف به ویژه صنعت ساختمان سازی می باشند که معمولا در ستون ها و دیواره های سازه مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، از جمله مهم ترین کاربرد میلگرد های سنجاقی، عبارتند از:

    دیوار برشی

    به طور کلی، در دیواره های برشی ساختمان، قلاب دوخت اهمیت به سزایی دارد. با توجه به اینکه ساختار دیوارهای برشی از نوع بتن می باشد، تحت فشار نیروی برشی ساختمان قرار دارند، لازم است میلگرد های به کار رفته در بتن ها نیز از استحکام کافی برخوردار باشند. به همین دلیل، جهت ثابت نگهداشتن آنها نیز از قلاب دوخت استفاده می کنند.

    ستون بتنی

    یکی از قسمت های مهم سازه، ستون ها هستند که وظیفه ی اصلی آنها، انتقال بار ساختمان به زمین است. از همین رو لازم است دارای استحکام و مقاومت بالایی نیز باشد. در ساخت ستون های بتنی، ابتدا ستون را با میلگرد های طولی و سنجاقی آرماتوربندی کرده و سپس بتن ریزی بر روی آرماتور صورت می گیرد. استفاده از میلگرد های سنجاقی در این ستون ها موجب می شود ستون بر اثر نیروهای وارده از یکدیگر جدا نشود و مستحکم باشد. به عبارتی دیگر، میلگرد های سنجاقی در ستون های بتنی، حکم نگهدارنده را دارد.

    فونداسیون

    یکی دیگر از کاربرد های میلگرد های سنجاقی، کاربرد آن در فوندانسیون سازه می باشد که بصورت عرضی و عمود برهم مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر موارد ذکر شده، میلگرد های سنجاقی، دارای کاربرد های دیگری نیز می باشند که از جمله عبارتند از، قابلیت استفاده در پل سازی و سد سازی، کاربرد در صنعت کشاورزی، کاربرد فراوان در ساخت ساختمان های بلند و چند طبقه و … .

     

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    10 − پنج =