آهن مهام » دانشنامه ورق » ورق پانچ چیست و چه کاربردی دارد؟
ورق پانچ چیست و چه کاربردی دارد؟

ورق پانچ چیست و چه کاربردی دارد؟

فهرست مطالب

    ورق های فولادی، از جمله ورق هایی می باشد که به روش نورد سرد یا گرم تولید شده و با توجه به درخواست مشتری و کاربردی که دارد، یکسری تغییراتی در ظاهر آنها ایجاد می شود. یکی از این ورق ها، ورق پانچ است که با ایجاد حفره هایی در طرح های مختلف، تولید و روانه بازار می شوند. علاوه بر این، این محصولات، دارای یکسری ویژگی ها و انواع مختلفی هستند که در ادامه ی مطلب به بررسی بیشتر آنها نیز می پردازیم. همچنین در خصوص قیمت ورق آهنی مانند ورق پانچ نیز صحبت خواهد شد. پس با دانشنامه آهن مهام همراه باشید.

    ورق پانچ چیست؟

    یکی از انواع ورق های فلزی، ورق پانچ می باشد که پس مرحله نورد، بصورت دستی و یا با استفاده از دستگاه CNC، حفره هایی به شکل دایره ای، مربع و لوزی بر روی سطح آن پانچ می شوند. علاوه بر این، این نوع از ورق ها، معمولا از نوع ورق های فلزی معمولی هستند که با حفره های زیاد بر روی سطح، تولید و عرضه می شوند.

    ویژگی های ورق پانچ

    ورق های پانچ، با توجه به روند تولید و نوع متریال به کار رفته در آنها، دارای یکسری ویژگی هایی از قبیل موارد زیر نیز می باشند که عبارتند از:
    – ضد لغزش بودن سطح رویین ورق پانچ
    – دارای مقاومت بالا در برابر خوردگی و اکسید آهن
    – دارای فرایند فیلترینگ و تصفیه ی مطلوب
    – مقاوم در برابر انواع ضربه و درجه حرارت بالا
    – هدایت صوتی و کنترل انواع ارتعاشات

    ویژگی های ورق پانچ

    انواع ورق پانچ

    علاوه بر موارد ذکر شده، ورق پانچ به انواع مختلفی از جمله موارد زیر تقسیم بندی می شوند که عبارتند از:
    – ورق پانچ فولادی
    – ورق پانچ استیل
    – ورق پانچ آجدار
    – ورق پانچ گالوانیزه
    – ورق پانچ روغنی
    – ورق پانچ رنگی

    ورق پانچ فولادی

    این نوع از ورق پانچ، ورق هایی از جنس فولاد هستند که طی نورد گرم یا سرد تولید می شوند. ورق هایی که طی فریند نورد گرم تولید می شوند، شامل ورق های سیاهی می باشند که در برابر دما و ضربه مقاوم هستند. این نوع از ورق ها، دارای ضخامت متنوعی هستند که معمولا از 0.2 الی 200 میلی متر نیز متغیر است. از طرفی دیگر، ورق های تولید شده طی فرایند نورد سرد نیز، با توجه خواص شیمیایی خود، در برابر رطوبت و فرسایش مقاومت بالایی دارد.

    ورق پانچ استیل

    یکی از پرطرفدارترین ورق های پانچ، ورق های استیل یا فولاد کم کربن می باشند. این نوع از ورق ها، همانند ورق های گالوانیزه، دربرابر خوردگی مقاومت بالایی دارند. از همین رو در صنایعی مانند صنایع دارویی، صنایع مواد غذایی، صنایع پتروشیمی، صنعت برق و آب رسانی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. قیمت ورق استیل جزء گران ترین نوع ورق های بازار می باشد زیرا خاصیت ضد زنگی فوق العاده ای دارد.

    ورق پانچ آجدار

    ورق پانچ آجدار، از جمله انواع ورق های فولادی می باشد که دارای یکسری آج ها و برآمدگی هایی در شکل ظاهری خود هستند. علاوه بر این، یکی از خصوصیات بارز این نوع از ورق ها این است که توانایی خاصی در ایجاد اصطکاک دارند، از همین رو کاربرد گسترده ای در صنعت دارند و در مواردی از قبیل ساخت پله های فرار اضطراری، کف اتاق کامیون، دستگاه های صنعتی، ساخت ماشین آلات و راه سازی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

    ورق پانچ گالوانیزه

    ورق های پانچ گالوانیزه، یکی از انواع ورق های فولادی با ضخامت 0.2 الی 8 میلی متر می باشد که به دلیل انجام فرایند گالوانیزاسیون و یا روی اندود بودن، در مقایسه با سایر ورق های فولادی، مقاومت بیشتری در برابر اکسیدآهن و یا خوردگی دارند.

    ورق پانچ روغنی

    یکی دیگر از انواع ورق های فولادی، ورق های پانچ روغنی می باشد. این نوع از ورق ها، طی فرایند نورد سرد و در ضخامت های 0.5 الی 1.5 تولید شده که برخلاف ورق های سیاه ، به دلیل داشتن ظاهری براق و صیقلی، اغلب در صنایع روکار و جهت زیبا سازی محصولات فولادی مورد استفاده قرار می گیرد.

    ورق پانچ رنگی

    ورق های پانچ رنگی، نوعی ورق گالوانیزه می باشد که علاوه بر داشتن پوشش روی، طی فرایند پوشش دهی رنگ الکترواستاتیک، به رنگ های مختلفی درآمده و مقاومت بالایی نیز دارد.

    دستگاه CNC یا دستگاه پانچ ورق

    همانطور که گفتیم، ورق های فولادی بصورت دستی و با استفاده از دستگاه پانچ می شوند. پانچ کردن ورق به روش دستی، اگرچه به ظاهر ساده به نظر می رسد ولی به دلیل دقت پایین حین پانچ کردن، ممکن است باعث پایین آمدن کیفیت ورق شود. به همین دلیل بهترین راه پانچ کردن این محصولات، استفاده از دستگاه هایی مانند دستگاه NC و دستگاه CNC می باشد. دستگاه NC، نوعی دستگاه پانچ ورق های فولادی است که کنترل آن بصورت دستی می باشد، در حالی که دستگاه CNC، دستگاهی است که از طریق کامپیوتر و با وارد کردن عدد و ارقام، حفره هایی را بصورت منظم و دقیق بر روی سطح ورق ایجاد می کند.

    دستگاه CNC یا دستگاه پانچ ورق

    کاربرد ورق پانچ

    ورق پانچ، ورق هایی هستند که بر اساس ویژگی های ظاهری منحصر به فرد، کاربرد فراوانی نیز دارد. از جمله موارد مصرف این محصولات عبارتند از:
    – قابلیت استفاده در ساخت انواع ماشین آلات صنعتی و غیرصنعتی
    – قابلیت استفاده جهت ساخت سایبان، پوشش آسانسور و سقف های کاذب
    – قابلیت استفاده در صنایع مواد غذایی مانند ساخت ماشین ماشین های خشک کننده سبزیجات و ماشین آلات دانه بندی
    – کاربرد ورق های پانچ در شهرسازی مانند ساخت نیمکت، سطل زباله، دیواره های ایستگاه اتوبوس و …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سیزده − ده =